‌نویسندگان

احسان سالم

(68 مطلب)

آرون سوركين چطور «استيو جابز» را پروراند/ گفتگويي مفصل با يكي از مهمترين نويسندگان هاليوود معاصر

آيا هيچ وقت ملاقاتش كرديد؟
تنها ارتباطم با استيو سه تماس تلفني بود، سه بار با من تماس گرفت. يك بار تماس گرفت تا بگويد چيزي كه نوشته‌ام را دوست داشته. بار دوم از من درخواست كرد تا گردشي در پيكسار داشته باشم و ببينم دلم مي‌خواهد چيزي برايشان بنويسم يا نه. بار سوم هم بابت كمكي كه براي سخنراني جشن فارغ‌التحصيلي استنفورد مي‌خواست. از نظر من آدم خيلي خوب و دلچسبي بود.
اما سر صحبت خودمان كه برگرديم، قادر بود به اين محصولات شخصيتي بدهد كه مردم دوستش داشتند و كافي بود اين مسير را سد كنيد - كافي بود بين استيو و هدفش قرار بگيريد، اگر سعي مي‌كرديد جلوي پيشبرد آن مستطيل‌هاي گوشه‌گِرد يا صرف آن همه حافظه براي فونت‌ها (امكاني در كامپيوترهاي اپل) يا از اين دست  كارها را بگيريد - لهتان مي‌كرد. اگر يك بازيگر درجه‌ دو در بازار كار بوديد، لهتان مي‌كرد. قضيه اين نبود كه داشتيد محصول نهايي اپل را تهديد مي‌كرديد، در واقع داشتيد چيز بسيار شخصي‌تري را تهديد مي‌كرديد، چيزي از ديد او بسيار مهم‌تر.
15فروردين1395 0






25 بلاك باستر برتر قرن بيست و يكم - بخش دوم

شواليه‌ي تاريكي - 2008
فروش: 1/004 ميليارد دلار
جايگاه فروش در قرن بيست و يكم: 17
در آغاز قرن بيست و يكم ديد عمومي به بتمن به لطف مجموعه‌هاي تلويزيوني دهه 60 و فيلم جوئل شوماخر، بيشتر شبيه يك‌جور چيز مصنوعيِ جيغ بود. با دومين فيلم بتمن كريستوفر نولان، آكادمي اسكار به معناي واقعي كلمه اين قانون نانوشته‌اش را كه هيچ فيلم ابرقهرماني تا بحال نامزد بهترين فيلم نشده بود تغيير داد. شايد "شواليه‌ي تاريكي" به آن خوبي كه رأي دهنده‌هاي IMDB و صفحات پيام آن مي‌گويند نباشد (يعني مثلن اينجور نيست كه انگار "پدرخوانده" و "همشهري كين" صاحب بچه‌اي شده باشند) اما هنوز هم دستاورد بزرگي‌ست. باز‌آفريني فريبنده‌‌ و دو ساعت و نيمه‌اي از ژانر ابرقهرماني كه نقبي به اخلاقيات واقعي و ابهامات آن مي‌زند، مسائل بزرگسالانه را بدون افتادن در خشونت و سر و صداي درجه‌بندي R نشان مي‌دهد و هيث لجر در نقش جوكر، يكي از نمادين‌ترين نقش‌آفريني‌هاي سينماي مدرن را در مركزش به نمايش مي‌گذارد. فيلم هنوز هم معياري براي قياس فيلم‌هاي ابرقهرماني‌ است.
11مهر1394 0

25 بلاك باستر برتر قرن بيست و يكم - بخش اول

هري پاتر و يادگاران مرگ قسمت اول - 2010
فروش: 960 ميليون دلار
جايگاه فروش در قرن بيست و يكم: 22
مثل خيلي از فيلم‌هايي كه اينجا در ميان ليست ما تنها و افسرده افتاده‌اند، مشكل‌مان با يادگاران مرگ 1 هم مشابه هابيت‌هاست. عمل نيامدنِ اين فيلم نتيجه‌ي تلاش براي تبديل ماده‌ي خام كم به تعداد زيادي فيلم است. تنها باري كه مجموعه‌ي هري پاتر تسليم ايده‌ي تقسيمِ يك كتاب به دو فيلم شد (و كتاب هم طولاني‌ترين كتابِ مجموعه نبود) با اينكه ساير عوامل حاضر و آماده بودند - ديويد يتس در راه تبديل شدن به مورد اعتمادترين كارگردان مجموعه بود؛ بازيگرها در بهترين حالتشان بودند؛ جلوه‌هاي بصري به اندازه‌ي مضمون اثر دراماتيك بودند - اين قسمت با پاياني پادرهوا و بخشي بي‌جان به پايان مي‌رسد، جايي كه سه نوجوان جادوگر قصه مشغول خانه‌بازي در جنگل هستند. فيلم فقط پيش‌زمينه‌ايست براي فيلم بعدي - چقدر مأيوس‌كننده كه به اين تاكتيك بطرزي بسيار قابل پيش‌بيني به ديد حركتي پولساز نگاه مي‌شود.
10مهر1394 1




25 ژست رمانتيك برگزيده سينماي آمريكا در سه دهه اخير - بخش دوم

"تو كاملم مي كني."– جري مگواير (JERRY MAGUIRE,1996)
در تحريريه‌ي امپاير همه يك صدا موافق بودند كه اين، بهترين ابراز احساسات دورانِ ماست، ستايشي از هديه‌ي كمرون كرو براي اين لحظه‌ي دوست داشتني. با پايان روز تعطيليِ اپيفني، جري (تام كروز) درمانده، متوجه مي‌شود كه رضايت همسر دلسر شده، دوروتي (رنه زلوگر) نه در نشان دادنِ پول، كه در ابراز عشق و علاقه است. در اتاق نشيمن و در حال گپ زدن با گروه حاميانِ طلاق گرفته‌هاي خواهر دوروتي، قلبش را كف دستش مي‌گذارد و بيانيه‌ي بدنامش را دوباره نويسي مي‌كند: "ما در جهاني آكنده از بدگماني زندگي مي‌كنيم..." كمرون كرو با رفت و برگشت بين چهره‌ي شگفت‌زده (و خيلي زيباي) دورتي و سخنرانيِ سوزناكِ جري، جادويش را به نمايش مي‌گذارد:  تو كاملم مي كني. اما آنچه اين را به عنوان دل‌شكننده‌ي تاريخِ امپاير پيشنهاد مي‌دهد، دوروتيِ ملكوتي است كه با جمع كردن عقل و هوشش صحبت جري را با تصديقي ساده قطع مي‌كند: "ساكت شو، فقط ساكت شو، تو منو از همون سلام اول مال خودت كردي..." و يكي از آن آه‌هاي از سر رضايت در سينما.
25تير1394 0














كريستوفر نولان در گفتگوي طولاني با هاليوود ريپورتر از كارنامه فيلمسازيش مي‌گويد - بخش دوم

خب، هيچ وقت از اي‌ميل استفاده نكردم چون ديدم به هيچ‌كدوم از كارهايي كه انجام مي‌دم كمكي نمي‌كنه. واقعن نمي‌تونستم بذارم اذيتم كنه. همين‌طور در مورد تلفن همراه؛ شنيديد كه مي‌گن "تو نيويورك‌سيتي هرجا كه باشيد تو شعاع نيم‌ متري شما يك موش پيدا مي‌شه"، تو شعاع نيم متري من هرگز يك تلفن همراه پيدا نمي‌شه. منظورم اينه كه خب من با ده نفر ديگه سر كاري هستم و همه‌شون تلفن همراه دارن، پس وقتي كسي كارم داره دسترسي بهم خيلي راحته. وقتي اين شغل رو شروع كردم، آدم‌هاي زيادي نبودن كه تلفن همراه داشتن، من هم نداشتم. تابحال نگران اين نبودم كه يكي از اونها بخرم و خوشبختانه پيوسته كار كردم پس هميشه يكي دور و برم بوده كه اگه كسي كارم داشت بزنه روي شونه‌م و گوشي رو بده دستم. واقعيتش اصلن مايل نيستم داشته باشمش چون [نبودش]‌ بهم فرصت مي‌ده تا فكر كنم، وقتي يك گوشي هوشمند داشته باشيد و ده دقيقه وقت گيرتون بياد زود مي‌ريد سر وقتش و بنا مي‌كنيد به نگاه كردن به اون.
02خرداد1394 4

كريستوفر نولان در گفتگوي طولاني با هاليوود ريپورتر از كارنامه فيلمسازيش مي‌گويد - بخش اول

در اون نقطه وقتي كه داشتي براي اولين بار علاقه و اشتياق بقيه رو برمي‌انگيختي، تصورت از موفقيت در آينده چي بود؟ بزرگترين هدف و رويات درباره‌ي اتفاقات پيشِ روت چي بود؟
به ياد آوردنش سخته. فكر مي‌كنم احتمالن پس ذهنم هميشه اين حس بود كه مي‌خواستم چيزهايي به بزرگي فيلم‌هايي كه تو كودكيم ديده بودم بسازم، اما اين قطعن يه جور هدف آگاهانه نبود. وقتي با تور جشنواره‌اي همراه فيلم "تعقيب" سفر مي‌كردم، خيلي اوقات مردم به فيلمم به عنوان "يك فيلم كارت ويزيتي (معرف)" اشاره مي‌كردن و اين برام خيلي نااميدكننده بود. اون زمان نظرم اين بود كه "اگه مي‌خواهيد يك كارت ويزيت بسازيد بريد سراغ شركت Kinkos و سه سال از زندگيتون رو صرف ساخت يك فيلم نكنيد."  از نظر من كاري كه سر اون فيلم انجام شده بود "فيلمسازي" بود و هم اون زمان و هم در حال حاضر برام به اندازه‌ي هر كاري كه امروز انجام مي‌دم معتبر بوده و هست و سعي مي‌كنم و جوون‌ها رو تشويق مي‌كنم كه براي تجربياتي كه در كوچكترين اشلِ توليدي هم كسب مي‌كنن ارزش قائل بشن چون فيلمسازي همينه. اگه مي‌خواهيد فيلمساز بشين، يك فيلم بسازين و ازش لذت ببرين و به اين فكر نكنين كه بعدش و بعدترش چي مي‌شه.
28ارديبهشت1394 2










































عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز