یادداشت پیتر بردشاو درباره اختتامیه و جوایز جشنواره کن 2016

«فروشنده» اصغر فرهادي فيلمي جدي و باارزش بود، با وجود اينكه پيروي از الگوهاي مبهم درنهايت اين فيلمساز را به تناقض‌گويي رسانده بود تا آخرين فيلم او به اندازه ساخته‌هاي قبلي‌اش جسورانه‌ به نظر نيايد. اما فيلم فرهادي در جشنواره مورد تحسين زيادي قرار گرفت و حالا جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد را براي شهاب حسيني به ارمغان آورده است. حسيني اجراي بي‌نقص را در نقش يك معلم و بازيگر در گروه تئاتري نسبتا حرفه‌اي به نمايش مي‌گذارد
7فاز: هيئت ژوري جرج ميلر جوايز خود را ميان عناويني متفاوت از هم تقسيم کرد و برخي از هيجان‌انگيزترين فيلم‌هاي اين دوره از جشنواره را ناديده گرفت. با اين وجود شاهد سالي شگفت‌انگيز در تاريخ کن بوديم.
تصميمات هيئت ژوري معمولا براي خارجي‌ها و اعضاي هيئت در يک زمان گيج‌کننده است. آن‌ها بحث مي‌کنند، فرياد مي‌زنند و تجديد نظر مي‌کنند تا با رسيدن به پايان وقت تصميم‌گيري درنهايت به فهرستي توافقي از برندگان برسند که هيچ‌کس را راضي نمي‌کند.
 جوايز امسال ترکيبي عجيب و غافلگيرکننده از عناوين مختلف ارائه کرد و فيلم‌هايي را از قلم انداخت که عموما در ميان تماشاگران به موفقيت رسيده بودند. کمدي درخشان مارن اده، «توني اردمن» و «پترسون» شگفت‌انگيز جيم جارموش دست خالي از کن برگشتند و تريلر دلنشين پل ورهوفن، «ال» هم چيزي نصيب‌اش نشد. تماشاي اينکه ستاره فيلم، ايزابل هوپر در زمان اعطاي جايزه بهترين بازيگر زن ناديده گرفته شد –در کنار کريستن استوارت، روث نگا و سونيا براگا- تا اين جايزه در نهايت به ژاکلين جوزه براي بازي در Ma’Rosa ساخته بريلانته مندوزا برسد واقعا از لحظات طاقت‌فرساي اين دوره از کن بود. يک اجراي خوب، اما نه استثنايي.
اما به نظر من جوايز امسال به هيچ فيلم بدي تعلق نگرفتند و تماشاي کن لوچ هنگام دريافت دومين مجسمه نخل طلايي براي «من، دنيل بليک»، در همکاري با فيلمنامه‌نويس قديمي او، پل لورتي به اندازه کافي رضايت‌بخش بود. اين تنها فيلم جشنواره بود که اشک من را درآورد، صحنه مورمورکننده و دردآور و رعب‌انگيز بانک غذا به خودي خود قدرت تمام فيلم را ابراز مي‌کرد. فيلم لوچ از نظر صراحت صحنه‌هايش يکي از راديکال‌ترين فيلم‌هاي حاضر در جشنواره امسال بود، در کنار اجرايي بي‌نظير از ديو جانز (لوچ پيش از اين از جان بيشاپ و جرج لوپز در فيلم‌هايش بازي گرفته بود).  لوچ، آنطور که قبلا هم نوشتم، جان بانيان سينماي معاصر است. با شايد اين مقايسه بهتري باشد؛ او فيلمي را کارگرداني کرده که افراط و تجمل را پس مي‌زند و جزئيات و استحکام يک نمايش غريب قرون وسطايي را دارد. شايد ايدئاليسم پرحرارت فيلم و سادگي آميش‌گونه آن در ميان اعضاي هيئت ژوري مثل زبان اسپرانتو عمل کرده باشد، شايد اين فيلمي بود که همه داوران آن را درک کردند و در دورهمي‌هاي خود به اتفاق تاييدش کردند.
بالاخره؛ مي‌رسيم به انتخابي که تقريبا همه را شاکي کرد و البته باعث شد من از پشت لپ‌تاپ با فرياد "همينه!" از جا بپرم. جايزه بزرگ کن به «اين تنها پايان دنياست» زاويه دولان رسيد. البته فيلم‌هاي ديگري بودند که بيشتر از اين يکي دوست‌شان داشتم، و فيلم‌هايي که فکر مي‌کردم بيشتر شايستگي دريافت اين جايزه را داشتند. اما فيلم دولان، اثري برآمده از مهارت در نويسندگي از سوي بسياري از منتقدان مورد تمسخر و کج‌فهمي واقع شد. فيلم او يک درام ابزورد درباره تضاد و هيستري است که توسط مردي جوان و تجربه وحشت او از بازگشتن به محله قديمي و مطلع کردن خانواده‌اش از مرگ خود به تصوير کشيده شده است. (فيلم بر اساس نمايشنامه‌اي اتوبيوگرافيک از ژان-لوک لاگارس، که بر اثر بيماري ايدز در سال 1995 درگذشت ساخته شده.) نتيجه کار او يک اپراي دث-متال سينمايي است. فيلم او براي هرتماشاگري مناسب نيست، اما به شکلي شگفت‌انگيز خلق شده و مقاصد خوب خود را براي مخاطب آشکار مي‌کند. شايد اين جايزه مخالفان فيلم را به دوباره ديدن آن ترغيب کند.
از نظر من «فارغ‌التحصيلي» کريستين مونيو و «خريدار شخصي» اوليويه آساياس بهترين‌ فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه بودند. آنطور که معلوم شد، مونيو و آساياس جايزه بهترين کارگرداني را با يکديگر شريک شدند و همين خوب است.  فارغ‌التحصيلي، مطالعه‌اي عميق است در کاراکتر يک دکتر که انتخاب‌هايش در زندگي دختر او تاثيرگذار هستند. فيلم همچنين تصويري خيره‌کننده از روماني و اروپاي شرقي به نمايش مي‌گذارد که حالا نگرشي متفاوت به خروج از بند کمونيسم دارد.
خريدار شخصي هم فيلمي شديدا هيجان‌انگيز و عجيب و غريب است که حريصانه با قوائد ژانري بازي مي‌کند. اين فيلم در کنار «ال» پل ورهوفن و هارور شوک‌آور لس‌انجلسي  نيکلاس ويندينگ رفن، «اهريمن نئوني» از دسته فيلم‌هايي بودند که ور هذياني و ترسوي حاضرين در فستيوال را پديدار کردند. بخشي از موفقيت فيلم براي اجراي کريستن استوارت بود که حضور پررنگ او در اين دوره از مهم‌ترين رويدادهاي آن محسوب مي‌شود. او نقش زن جواني را بازي مي‌کند که دو وظيفه دارد: رسيدگي به کار روزمره‌اش به عنوان دستيار شخصي يک طراح لباس، و تلاش براي ارتباط با روح برادر دوقلوي ازدنيارفته‌اش، چراکه او يک مديوم هم هست. فيلمي کاملا ترغيب‌کننده که کارگرداني بسيار خوبي هم دارد.
«فروشنده» اصغر فرهادي فيلمي جدي و باارزش بود، با وجود اينکه پيروي از الگوهاي مبهم درنهايت اين فيلمساز را به تناقض‌گويي رسانده بود تا آخرين فيلم او به اندازه ساخته‌هاي قبلي‌اش جسورانه‌ به نظر نيايد. اما فيلم فرهادي در جشنواره مورد تحسين زيادي قرار گرفت و حالا جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد را براي شهاب حسيني به ارمغان آورده است. حسيني اجراي بي‌نقص را در نقش يک معلم و بازيگر در گروه تئاتري نسبتا حرفه‌اي به نمايش مي‌گذارد. اما با فکرکردن به کمدي مارن اده، «توني اردمن» ترجيح مي‌دادم جايزه بهترين بازيگر مرد به ستاره اين فيلم، پيتر سيمونيسچک، يا به آدام درايور براي اجراي متواضعانه و همدلي‌برانگيزش در «پترسون» جيم جارموش در نقش راننده‌اتوبوسي شاعر برسد.
اعطاي جايزه هيئت داوران به «امريکن هاني» آندره آرنولد اتفاق خوبي بود؛ فيلمي به سبک کارهاي ون سنت و کورين درکنار ظرافتي ماليک‌گونه، درباره گروهي بچه اتوبوس‌سوار درطي گردشي به دور ايالات متحده که اشتراک مجله مي‌فروشند و شب‌ها در اتاق هتل مهماني مي‌گيرند. اين فيلمي بود که به نظر من درخشندگي و زبان طبيعي فيلم‌هاي قبلي اين کارگردان را نداشت و همين‌طور حس کردم شيا لبوف مي‌بايست کمي بيشتر کنترل و کارگرداني مي‌شد. اما باز هم شاهد اعتماد آرنولد به توانايي‌هاي ذاتي‌اش بوديم و ديديم  که او چطورحس و حال جاري در فيلم را به لحظات پيوند مي‌دهد. هميشه دوست داشتم فيلم او را دوباره تماشا کنم و تصميم هيئت ژوري درباره آن اشتهايم را بيشتر کرده است. 
کن 2016 به شکلي استثنايي يک سال خوب را رقم زد، فهرست فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه اسامي داغ و هيجان‌انگيز زيادي را در خود جا داده بود و به ندرت فيلمي نااميدکننده را پيشنهاد مي‌کرد. سراشيبي که با نگاه به فهرست جوايز متوجه آن مي‌شويم شايد ديگر به يک سنت تبديل شده باشد، اما از ميزان رضايت‌‍ ما از کن 2016 نمي‌کاهد.
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط



































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز