‌فیلم

 

20 فيلم برگزيده سينماي جهان در سال 2017 به انتخاب پويان عسگري

اندرسون در «رشته خيال» ايده تماتيك مورد علاقه‌اش «اختگي مردانه» كه جلوه‌اي نارس در «مرشد» و «فساد ذاتي» پيدا كرده بود را با حوصله مي‌كاود و به ميانجي طبع اوفولسي فيلمش، وودكاكِ رنجور و گريزان از عشق را وارد غار ترسناك رابطه عاشقانه مي‌كند.

26فروردين1397 0

يادداشت پويان عسگري درباره «فراري» عليرضا داودنژاد

محسن تنابنده در ترسيم يك «لوطي» امروزي سنگ تمام مي‌گذارد و لهجه قمي و سابقه حضورش در جنگ، كيفيتي كنايي به كاراكترش داده. او همان مرد ايده‌آلي است كه رضا ميركريمي در «امروز» و «دختر» به دنبالش بود اما دو مرد «لال» و آنتي‌پاتيك نصيب‌اش شد.

11فروردين1397 1

يادداشت پويان عسگري درباره «بازي مالي» آرون سوركين و «لوگان لاكي» استيون سودربرگ

بهترين فيلم سال 2017 با ساختاري دقيق و ديالوگ‌هايي درخشان كه افواه هوشمند و داستان‌شناسانِ خبره را مدهوش مي‌كند و شبيه به هر داستان ماندگار ديگري در نهايت، به استعاره‌اي از داستانگويي تبديل مي‌شود؛ «بازي مالي» اولين فيلمِ مهمترين فيلمنامه‌نويس معاصر سينماي آمريكا، آرون سوركين.

04فروردين1397 1

يادداشت پويان عسگري درباره «اسرافيل» آيدا پناهنده

«اسرافيل» شايد يكدستي و خلوص «ناهيد» در بازتابِ بي‌پناهي يك زن را نداشته باشد و بخش مياني‌اش هم تماشاگر را آزار دهد اما در نهايت فيلم بلندپروازانه‌تري است كه دقت و سليقه و هوش بيشتري صرف شكل‌گيري آن شده. و هديه تهراني در نقش ماهي (روح فيلم) شگفت‌انگيز است

02اسفند1396 2

يادداشت پويان عسگري درباره «مرا به اسمت صدا بزن» لوكا وادانينو و «من، تانيا» كريگ گيلسپي

در «مرا به اسمت صدا بزن» همه چيز در نهايت سادگي و زيبايي قرار دارد. از جغرافياي محل زيست آدم‌ها و دختران و پسر داستان و حاشيه صوتي تغزلي فيلم تا بازسازي شمايل‌هاي دهه هشتادي و والدين شعورمند و تيتراژ ماندگار فيلم كه حسن‌ختامي دريغ‌انگيز بر يك داستان ساده اما مهيب به لحاظ تجربه احساسي است.

13اسفند1396 1

25خرداد1394 3

20خرداد1394 1

07بهمن1393 4

10آبان1393 0

30مهر1393 1

30مهر1393 0

09مهر1393 4

15شهريور1393 10

01شهريور1393 0

08مرداد1393 2

31تير1393 3

25تير1393 1

18تير1393 1

07تير1393 1

03مهر1393 5

يادداشت پويان عسگري درباره «رشته خيال» پل تامس اندرسون

رام كردن مردِ سركش يا بعبارت بهتر تصريح اين ايده تماتيك در آثار پل تامس اندرسون؛ كه چگونه مرد نيچه‌اي، مسئله‌ساز، و سرشار از عقده و خلا و پارادوكسِ فيلم‌هاي اندرسون، بعد از سرگشتگي در هفت فيلم و تحميل رنج و آلام زيستي به خود و بقيه، راه آرامش را در معاشرت و مفاهمه با يك زن مي‌يابد.

01ارديبهشت1397 0

يادداشت پويان عسگري درباره ميلوش فورمن (1932 - 2018)

مرگ ميلوش فورمن تنها به معناي فقدان يك فيلمساز بزرگ نيست؛ سينماي معاصر يكي از معدود غول‌هاي بجا مانده را از دست داد.

26فروردين1397 0

يادداشت پويان عسگري درباره «امر سياسي» با نگاه به «لاتاري» محمدحسين مهدويان، «به وقت شام» ابراهيم حاتمي‌كيا و «پايتخت 5»

بعد از تماشاي دوباره «لاتاري» و بازنگري در مناسبات آن، حسي از سرخوردگي مرا در برگرفت. فيلمِ تخت و گريزان از سياستِ مهدويان در ديدار مجدد، واجد ديدگاهي بيش از حد يكسويه و قراردادي به مسائل ملتهب است و شخصيت مسئله‌سازش در قالب موسي، عمق و منطق لازم را براي حل بحران پيدا نمي‌كند.

15فروردين1397 0

يادداشت پويان عسگري درباره «رومن جي. اسرائيل» دن گيلروي

در دومين اثر سينمايي دن گيلروي «رومن جي. اسرائيل» نسبت به فيلم اولش «نايت‌كراولر» همه عناصر پيرامون شخصيت اصلي و انگيزه‌هايش وارونه شده است. باز هم با شخصيتي درونگرا و فرديتي مضاعف مواجه هستيم كه اجازه ورود كسي به خلوتش را نمي‌دهد و آنقدر در اين كار اصرار مي‌ورزد كه بدل به شخصيتي فريكي مي‌شود. 

30فروردين1397 0

يادداشت پويان عسگري درباره ماكس اوفولس

او دلبسته تاريكي و شب بود. شيفته نمايش عشق‌هاي رمانتيك، گسست‌هاي دلخراش عاطفي و پايان‌هاي هولناك تراژيك كه بين زنان خودآگاه/عاشق و مردان كله‌شق فاصله مي‌انداخت.

01بهمن1396 0

يادداشت پويان عسگري درباره «شعله‌ور» حميد نعمت‌الله

استتيك نبوغ‌آميز «شعله‌ور» بارها فراتر از استانداردهاي سينماي ايران، بلندپروازي را در اين سينماي حقير، معنا مي‌كند.

14بهمن1396 2

يادداشت پويان عسگري درباره «كوكو» لي آنكريچ و «پايان خوش» ميشاييل هانكه

درباره «كوكو» لي آنكريچ: اگر ايمان و اعتقادتان به كمپاني پيكسار را بعد از چند فيلم ضعيف و متوسط از دست نداده‌ايد به تماشاي «كوكو» لي آنكريچ بنشينيد كه بهترين انيميشن سال 2017 و از سرگرم‌كننده‌ترين آثار پيكسار طي سال‌هاي اخير است.

05اسفند1396 0

يادداشت پويان عسگري درباره «داستان‌هاي مايروويتز» نوا بامبك و «ديترويت» كاترين بيگلو

«داستان‌هاي مايروويتز» نوا بامبك همزادِ پيرتر و كهنسال بهترين فيلم او «ماهي مركب و وال» است. هر دو فيلم با كنكاش در احوالات و رفتارهاي اعضاي خانواده‌اي نيويوركي به ثبت لحظات تلخ و شيرين در دل يك «داستان خانوادگي» مي‌رسند و با پرهيز از داستانگويي مرسوم فيلم آمريكايي، قطعاتي مجزا و پراكنده از شخصيت‌هاي مختلف را موكد مي‌كنند.

23دي1396 1

70 «بازي/كاراكتر» برگزيده تاريخ سينماي ايران به انتخاب پويان عسگري

بهروز وثوقي (قيصر)، ناصر ملك‌مطيعي (سه‌قاپ)، پرويز فني‌زاده (رگبار)، علي نصيريان (مهر گياه)، مرتضي عقيلي (زير پوست شب)، بهروز وثوقي (كندو)، پرويز فني‌زاده (دايي جان ناپلئون) و ...

01اسفند1396 0

يادداشت پويان عسگري درباره بهرام بيضائي

بيضائي شبيه به مردان و زنان خودآگاه آثارش، مبناي وجود و خلاقيت خود در اين سرزمين را همواره بر تقابل با نادانيِ جماعت «غرق در خرافه» استوار كرد و به شكلي طبيعي و منطقي به لحن و بياني متكلف و پيچيده در بروز افكار، احساسات و استتيك آثارش رسيد.

05دي1396 1

يادداشت پويان عسگري درباره فريدون جيراني، فيلم «خفه‌گي» و شش فيلم برگزيده كارنامه او

هجده سال بعد از «قرمز» - موفق‌ترين و بهترين فيلم جيراني - باز هم يك آدم رواني و يك زن در مركز داستان فيلمي از فريدون جيراني قرار گرفته‌اند. اينجا اما همه چيز وارونه شده و مرد با خشونتي دروني و نقشه‌اي كه در طول داستان شكل مي‌گيرد، زن را اسير و عليل خود و تصميماتش مي‌كند. زن برخلاف «قرمز» بازي مي‌خورد و در جنايتي نامنتظر از بين مي‌رود.

15اسفند1396 0

يادداشت پويان عسگري درباره «شهر گمشده زد» جيمز گري و «نوكتوراما» برتران بونلو

گري در «شهر گمشده زد» نسبتي كه در «مهاجر» با دوران كهنِ هاليوود برقرار كرده بود را تكميل مي‌كند. آخرين فيلم او به مواجهه اوليه تماشاگران سينما با مفهوم فيلم در سالن تاريك مي‌ماند. همچون حس مرموز و ناشناخته‌‌ي پا گذاشتن در سالن تاريك براي ورود به سرزمين عجايب و كشفِ غرايب، شخصيت‌هاي «شهر گمشده زد» هم در جستجوي اكتشافِ سرزمين‌هاي تاريخي و شناخت خود، پا به جنگل‌هاي آمازون مي‌گذارند.

28آذر1396 1

يادداشت پويان عسگري درباره «دانكرك» كريستوفر نولان

«دانكرك» كريستوفر نولان ماحصل آزادي و امكانات گسترده‌اي است كه «هاليوود» طي چهار دهه اخير، در اختيار معدود كارگردانان جريان اصلي سينماي آمريكا (از اسپيلبرگ تا نولان) قرار داده تا بدون محدوديت‌هاي مرسومِ نظام استوديويي، دست به تجربه‌گري و ساخت فيلم‌هاي عظيم، به منظور تاييد و ترويج ارزش‌هاي ليبراليستي و ميهن‌پرستانه بزنند.

20آذر1396 3

يادداشت پويان عسگري درباره تريلوژي «سياره ميمون‌ها» و «بي‌عشق» آندري زوياگينتسف

درباره تريلوژي «سياره ميمون‌ها»: سزار تنها شخصيت سينماي آمريكا در هزاره سوم است كه از كودكي تا مرگش را تماشاگر، با جزئيات و در قالب تريلوژي «ظهور سياره ميمون‌ها»، «سحرگاه سياره ميمون‌ها» و «جنگ براي سياره ميمون‌ها» تماشا كرده.

11آذر1396 0

يادداشت پويان عسگري درباره كارنامه بازيگري تام هاردي

جانور، وحشي، ديوانه، خطرناك و مخوف. كلماتي كه موافقان و مخالفان تام هاردي براي توصيف شيوه بازيگري او بكار مي‌برند. اما تمام اين كلمات تند و زننده فقط به كار تشريح بخشي از ظاهر اين بازيگر انگليسي مي‌آيند. حقيقت در درون او مي‌جوشد و البته مواجهه با آن دهشتناك و تلخ است؛ «هيولا». 

22مهر1396 1

استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز