پرونده

فيلم، موسيقي و فرهنگ عامه در دهه 80 ميلادي

ديويد تامسون از فيلم‌هاي مهم تاريخ سينما مي‌گويد/ بخش دوم: دهه هشتاد - گاو خشمگين

7فاز: يك رينگ بوكس در مركز با طناب‌هاي سفيد و سياه كه خون قرمز روي آن چكيده مي‌شود. درواقع گاو خشمگين خيلي رويايي و وهم‌گونه است. هيچ‌چيزي در فيلم وجود ندارد مگر اينكه قرار باشد ترس را القا كند يا بيزاري و تنفر اسكورسيزي از آن بخش تمايلات همجنس‌گرايانه را نشان دهد. فيلمي پرجلوه و متظاهرانه و مشتاقانه كه نمي‌خواهد احساساتش را به سادگي لو بدهد.

03شهريور1393 0

نوشته لنا دانهام خالق سريال Girls بر The Big Chill (لارنس كاسدان)/ اين‌ها والدين تو هستند

كرايتريون: آن‌ها با كساني دور هم جمع شده‌اند كه از قبل هم را مي‌شناختند. زماني كه جوان‌تر بودند، جوان‌هايي رك و ساده كه خودشان را شورشي تصور مي‌كردند. آن‌ها با يكديگر جمع شده‌اند، همه‌ي 7 نفرشان، همان‌طور كه همه با هم وارد دوران بزرگسالي شدند. و آن‌ها عاشق شدند، نه اينكه هر كس براي خودش، كه همگي به عنوان يك كل عاشق پازلي شدند كه خود ساخته بودند، عاشق هر قطعه‌ي عالي و كامل‌اش.

02شهريور1393 1

ديويد تامسون از فيلم‌هاي مهم تاريخ سينما مي‌گويد/ بخش دوم: دهه هشتاد - ئي. تي

7فاز: استيون اسپيلبرگ همان مفهوم قديمي فيلم‌هاي ديزني را در اينجا دنبال مي‌كند: اينكه مردم عاشق صورت يك بچه مي‌شوند: پيشاني كشيده و بلند و چشمان شفاف و بي‌غش. درنتيجه او اجزاي صورت يك بچه را با عكسي از چشمان كارل سندبرگ (نويسنده و شاعر آمريكايي برنده جايزه پوليتزر - مترجم) كنار هم مي‌گذارد و به هم وصل مي‌كند و تركيب يك كودك با آدمي پير و دانا نتيجه‌اي عالي، بديع و دلپسند دارد. اسپيلبرگ بعدها پيشاني ارنست همينگوي، دهان آلبرت انيشتين و صدايي را كه از دبرا وينگر وام گرفته، به مخلوقش اضافه مي‌كند.

27مرداد1393 1

داستان يك ترانه - بخش پنجم/ Holiday از مدونا

7فاز: در ژانويه‌ي 1984، مدونا به شوي تلويزيوني American Bandstand رفت تا Holiday را در اولين حضورش در برابر جمعيت و در يك برنامه‌ي تلويزيوني اجرا كند؛ وقتي ديك كلارك مجري از او پرسيد كه وقتي بزرگ شد مي‌خواهد چه كار كند، او بي‌درنگ پاسخ داد حكومت بر دنيا.

20مرداد1393 1

يك شاهكار دهه هشتادي؛ Blow Out/ تركيدن (برايان دي‌پالما)

اسلنت: سال 1981 آمريكا در هچل خيلي بزرگي افتاده بود، سال نمايش Blow Out و انتخاب رونالد ريگان به عنوان رييس جمهور. هنوز هم اثرات ويتنام موجود بود و تورم در لبه‌ي ركود قرار داشت. نامزد رياست جمهوري ريگان، با سطحي از خوش‌بيني، پيشنهاد مي‌كرد كه گذشته را فراموش كنيم و به زندگي ادامه دهيم. دي‌پالما، كه مثل هميشه ضد دستگاه دولت است، اين را به‌عنوان يك دروغ ديگر بازگو مي‌كند. هنگامي كه جك تري (جان تراولتا) به‌ صورت غيرعمد، صحنه‌ي ترور نامزد رياست جمهوري را ضبط مي‌كند، همه مودبانه از او مي‌خواهند كه اين دسيسه را پيش خود نگه دارد. اما او قادر به انجام اين كار نيست. يكي از مسئولين درباره‌ي حادثه مي‌گويد اين فقط يك تركيدن لاستيك بود!

18مرداد1393 0

ديويد تامسون از فيلم‌هاي مهم تاريخ سينما مي‌گويد/ بخش دوم: دهه هشتاد - The Hit (نقشه قتل)

7فاز: نقشه قتل سرخوشانه، كينه‌توزانه و پر از اتفاق است كه بايد صحنه‌هاي زيباي آن را ديد و به موسيقي زيبايش گوش سپرد.(اريك كلپتون بخشي از موسيقي فيلم را ساخته است) اين فيلم قطعا گام مهمي در ستايش و علاقه مدرن به كلاس فيلم‌هاي جنايي در سينماي موج نوي انگلستان برمي‌دارد.

20مرداد1393 3

40 شخصيت برگزيده سينماي دهه هشتاد - بخش سوم

توتال فيلم: شخصيت يودا در جنگ ستارگان: اين موجود پير و عاقل با صداي جداي منتور. بار اولي كه لوك او را ملاقات كرد شبيه به بچه شيطاني در باتلاق فرو رفته بود. با اين وجود، مرد كوچك سبزرنگ قيافه‌اي دارد كه دوست داشتيم همه‌ي موجودات فضايي مثل او بودند.

05مرداد1393 0

نوشته جي. هوبرمن درباره ديويد كراننبرگ

7فاز: اين متن را جي. هوبرمن به بهانه برپايي نمايشگاه شخصيت‌ها و مخلوقات و ابزارهاي سينماي ديويد كراننبرگ در كانادا در نشريه نيويورك ريويو آو بوكس نوشته است، اما جالب است كه همين متن گزارش‌گونه كوتاه، دريچه‌اي مي‌شود براي هوبرمن تا به توضيح و طبقه‌بندي سينماي كراننبرگ بپردازد و براي همين متن از يك گزارش صرف به يك مقاله موجز اما دقيق بدل مي‌شود.

01مرداد1393 1

بررسي ژانر اكشن و بهترين فيلم‌هايش در دهه هشتاد

stand by for mind control: با فرا رسيدن دهه 80، خدايان شروع به سقوط كردند و تهيه‌كنندگاني كه براي بالا رفتن پايكوبي مي‌كردند كنترل را در دست گرفتند و ديگر كاري به تلخ بودن، سياهي، ژرف‌نگري و هنري بودن نداشتند. تهيه‌كننده‌ها خواستار هنر نبودند. نقد اجتماعي نمي‌خواستند. آن‌ها ماشين‌هاي پولسازي مي‌خواستند. آن‌ها كاراكترها و ژانرهاي دهه‌ي 70 را نگاه مي‌كردند، با دقت ايده‌هاي اصيل آنان را حذف مي‌كردند تا تمام نشانه‌هاي دوپهلويي، سياست‌گرايي و افسردگي آن از بين برود. كه اين امر باعث نابودي همه‌چيز به‌غير از فيلم‌هاي اكشن، زن‌هاي برهنه و قهرمان‌هاي مرد شد.

25تير1393 2

بهترين فيلم‌هاي ژانر وحشت در دهه هشتاد

Gwendolyn Kiste: در دهه هشتاد سينماي ترسناك از مقدار زيادي اسلشر استقبال مي‌كرد و چندين خون‌آشام بالغ كه در واقع خيلي هم باحال بودند. روزهاي خوب قديم. بنابراين به افتخار دهه‌اي كه به ما كفش‌هاي ژله‌اي و فردي كروگر را معرفي كرد، بياييد نگاهي به تعداد معدودي از بهترين فيلم‌هاي اين دهه بياندازيم.

20تير1393 6

جان هيوز؛ يكي از مهمترين فيلمسازان دهه هشتاد/ 10 فيلم برتر او

Filmcritic: براي فهميدن ارزشي كه جان هيوز برجا گذاشته به هيچ‌ جاي ديگري جز اين نبايد نگاه كرد، يكي از تاثيرگذارترين چرخه‌هاي فيلم در دهه هشتاد اسم او را يدك مي‌كشد: فيلم‌هاي جان هيوزي. هيوز در حقيقت سينماي پاپ دهه هشتاد را از آن خود كرد. توجه‌ به اين نوع تماشاگر كمتر انجام شده بود، تماشاگري كه با سردرگمي‌هاي نوجوان‌هاي شهرنشين، عشق‌هاي خواسته‌نشده، كمديِ كمي ابزورد و آنتوني ميچل هال ارتباط برقرار مي‌كنند.

15تير1393 1

50 آلبوم برتر دهه هشتاد به انتخاب مجله رولينگ استون/ بخش پنجم

رولينگ استون: اين آلبوم نمي‌توانست در زماني بهتر از دهه‌ي 80 و توسط گروهي مناسب‌تر از The Clash منتشر شود. آلبوم London Callling كه در ژانويه‌ي 1980 در آمريكا منتشر شد، اثري فوق‌العاده و ناگهاني بود از آخرين گروه راك خشمگين، كه نشان مي‌داد جامعه‌ي غربي از درون رو به تباهي است و راك‌اندرول به يك هل اساسي نياز دارد تا دوباره روي غلطك بيافتد.

07تير1393 1

15 اجراي دوست داشتني بازيگران در دهه هشتاد

توتال فيلم: در Ferris Bueller´s Day Off، شخصي بي‌آلايش و درستكار شروع به برقراري اتحاد بين ورزشكاران، موتورهدي‌ها، بي دست و پاها، فاحشه‌ها، تندمزاجها، بنگي‌ها، ابلهان و كله‌خراب‌ها مي‌كند. در اينجا برادريك بي‌پروا و دلنشين، گستاخ بودن خود را مانند يك اثر هنري به نمايش مي‌گذارد.

31خرداد1393 2

50 آلبوم برتر دهه هشتاد به انتخاب مجله رولينگ استون/ بخش چهارم

رولينگ استون: آخرين آلبوم گروه The Police بهترين آلبوم آنهاست؛ هم به جهت موسيقي و هم از لحاظ مضمون. در اين اثر، خواننده، بيسيست و نويسنده‌ي اصلي ترانه‌هاي گروه، استينگ، از تئوري‌هاي روان‌شناس سوئيسي، كارل يونگ، در جهت جستار شخصي و تلخ خود درباره‌ي درد، انتقام و رنج عشق از دست رفته استفاده مي‌كند.

31خرداد1393 1

11 نكته درباره ساخت و تدوين گاو خشمگين كه نمي‌دانستيد

ايندي واير: تلما اسكون‌ميكر درباره‌ي فيلم‌هاي خانگيِ لاموتا مي‌گويد: تصاوير رو از لحاظ نوري پايين آورديم و رنگ‌ها رو جوري دوباره اشباع كرديم كه انگار با گذر زمان داشتن محو مي‌شدن. مارتي شخصا با يه چنگك به اتاق تدوين رفت و نگاتيوها رو خراش داد. فكر مي‌كنم اون لحظه قطع كننده‌ي نگاتيو داشت سكته مي‌كرد.

25خرداد1393 6

گفته‌هاي دنيرو، اسكورسيزي و تارانتينو به بهانه عرضه نسخه تازه روزي روزگاري در آمريكا

پلي ليست: كوئنتين تاراتينو مي‌گويد: سكانسي كه بالاخره با دختره قرار مي‌ذاره و اون رو به يك رستوران بزرگ و خوشگل مي‌بره و كل رستوران رو مي‌خره؛ اين خيلي رمانتيكه و بعد كنار ساحل قدم مي‌زنند و اين هم كاملا عاشقانه‌اس و بعد به ماشين مي‌رسند و اون سعي مي‌كنه به دختره دست بزنه. مي‌دوني... مي‌گه من اين همه كار براي تو كردم، حالا بايد چيزي كه مي‌خوام رو بهم بدي.

20خرداد1393 8

نوشته ديويد تامسون درباره ديويد كراننبرگ

7فاز: موضوع كراننبرگ جديت ضعف و فساد انسان است: به طور خلاصه، بدن و تغييرات شتاب يافته و گوناگون آن، و تغييرات برآمده از بيماري، خشم، وحشت، و يا اميد. فهم اين نوع فيلم‌ها آسان نيست. اما خب چگونه وحشت مي‌تواند آسان باشد؟ هر كسي كه به دنيا بيايد و به مرگ بيانديشد، بايد با كراننبرگ مواجه شود.

12خرداد1393 3

داستان يك ترانه - بخش دوم / Billie Jean از مايكل جكسون

7فاز: تهيه‌كننده‌ي مشهور آلبوم Thriller، كوئينسي جونز مي‌گويد كه او جكسون را به سمت نوشتن Billie Jean هُل داده: كارِ ضبط تمام شده بود و داشتيم استوديو را ترك مي‌كرديم. من چند بار ديگر تِيپ‌ها را پخش كردم ولي هيچ حسي نگرفتم. به مايكل گفتم كه بايد متريال قوي‌تري بنويسي. همه فكر مي‌كردند كه من ديوونه‌م. چند روز بعد، او Beat it و Billie Jean را نوشت.

12خرداد1393 4


















استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز